Dagelijks komen er redelijk wat mensen in de wachtruimte van ziekenhuizen, tandartsen, huisartsen en andere medische instellingen. De meeste mensen die van deze wachtruimte gebruik maken voelen zich niet heel erg op hun gemak of hebben voorafgaand de afspraak last van stress en gespannenheid. Een goed ingerichte wachtruimte kan een positieve invloed hebben op de gemoedsgesteldheid van de cliënt en daarmee ook de behandeling beter laten verlopen. Maar hoe kan je de wachtruimte van een praktijk inrichten zodat deze het stressniveau vermindert?

 

Het ontvangst

Medische instellingen roepen bij veel mensen negatieve gevoelens en associaties op vooraf of zodra ze bij de praktijk aankomen. Allereerst is het belangrijk dat er een duidelijke routing is als mensen binnenkomen, waarbij ze bij voorkeur meteen een ontvangstbalie zien. Als dat niet het geval is, kan men met duidelijke paden en borden werken om te laten zien waar de balie zich bevindt. Zorg dat er privacy is in de buurt van de balie, zodat andere patienten het gesprek tussen de baliemedewerker en patient niet kunnen horen. De balie heeft niet alleen een informatieve functie, maar zorgt ook voor een groot gedeelte voor de uitstraling van de wachtruimte. Er zijn dan ook heel wat mogelijkheden en keuzes in kleuren, materialen, vormen et cetera. Kijk bijvoorbeeld even bij ontvangstbalie daar staan al een aantal mooie voorbeelden.

Persoonlijke betrokkenheid.

Wachten kan prettiger gemaakt worden door de patiënt geborgheid en privacy te bieden. Zeker mensen die ziek zijn hebben vaak behoefte zich meer af te sluiten, het is dus belangrijk om hier plekken voor in te richten. Zet vooral stoelen niet te dicht op elkaar en biedt mensen de mogelijkheid en om even alleen te zitten. Voor die mensen zou een afgezonderd plekje gecreëerd kunnen worden. Qua sfeer is het een optie om de wachtkamerinrichting een huiselijke sfeer te geven en vooral een zeer klinische uitstraling te vermijden. 

 

Afleiding.

Omdat bezoekers van een wachtruimte vaak gespannen, emotioneel of bezorgd zijn is het belangrijk om de zorgen voor voldoende afleiding. Positieve gevoelens en afleiding helpen een patiënt minder aandacht te besteden aan het wachten, en dat lijkt dan minder lang te duren. Afleiding kan op diverse manieren bereikt worden. Kunst, magazines, een computerplek of televisie kan mensen goede afleiding bieden. Wanneer er ook kinderen in de wachruimte komen is een speelhoekje onmisbaar. Zorg dat er in de ruimte ook veel planten aanwezig zijn, want uitzicht op groen vermindert stress. Daarnaast geeft groen in de ruimte een rustgevende sfeer. Negatieve afleiding is juist stressverhogend dus probeer een slechte akoestiek, bijvroobeeld door bellende assistentes of gehorige behandelkamers, te voorkomen.

 

Meubels.

Er zijn veel mogelijkheden beschikbaar qua meubilair voor in een wachtruimte. Je kunt er namelijk voor kiezen om voor een bank te gaan of juist allemaal stoelen. . Essentieel bij de keuze van wachtkamermeubilair is dat dit kwalitatief, comfortabel en goed reinigbaar is. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de mensen zich iets meer op hun gemak gaan voelen.

 

De invloed van kleuren.
De invloed van kleuren kan erg belangrijk zijn voor mensen die een tijdje moeten spenderen in een wachtruimte. Volgens de blog ‘Welke gevoelens/emoties roepen kleur op?’ zijn de juiste kleuren die daar voor gebruikt kunnen worden de rustige en ontspannende kleuren groen en blauw. De kleur groen heeft als eigenschap ontspanning, kalmte en vrede en dat is precies wat er nodig is in een wachtruimte. De kleur blauw heeft haast de zelfde eigenschappen namelijk: rust & kalmte, fris, beschermend, vreedzaam en betrouwbaar. Probeer dan wel zoveel mogelijk de kleuren rood en zwart te vermijden. Rood wordt namelijk vaak ervaren als een onrustige kleur die het stressniveau kan verhogen. En zwart word daarin tegen niet gezien als een echte kleur mmaar zorgt er wel voor dat er een sombere sfeer kan komen te ontstaan.

 

Geschreven door Anne Ketting