Je hersenen zijn constant bezig met het ontvangen van informatie, wat veel energie kost. Binnenkomende mails, whatsapp, social media, de radio en collega's die bellen of kletsen. Men raakt overbelast door alle prikkels die binnenkomen. 

Overprikkeling ligt voor een groot deel aan de vernieuwde manier van werken. Tegenwoordig is men altijd bezig met het verwerken van nieuwe informatie die binnen komt. Er wordt van alles gevraagd van mensen, maar tegelijkertijd zijn er ontzettend veel dingen die de aandacht afleiden, zoals het knipperende lampje van de privé telefoon maar ook binnenkomende telefoontjes verbreken de concentratie.

Niet alleen de telefoon zorgt voor afleiding, maar ook wanneer er veel mensen in een ruimte werken kan dat als storend worden ervaren. Een grote veroorzaker van concentratieverlies is de open kantoortuin, wanneer collega’s met elkaar aan het praten zijn of telefoneren, luistert men onbewust mee en raakt daardoor afgeleid van de huidige taken. 

Gevolg
Wanneer men overprikkeld raakt, kan een burn-out tot gevolg zijn. Dat is lastig voor de persoon zelf, maar ook voor het bedrijf. Een burn-out komt helaas steeds vaker voor, zeker in deze tijd. In het verleden waren we echte lichaamswerkers en was het werk soms fysiek te zwaar. Nu zijn we echte brein werkers geworden en is het werk vaak mentaal erg zwaar. Mensen met een burn-out moeten rust vinden maar ook na het herstel in een omgeving komen waar overprikkeling wordt beperkt.

 

Oplossingen

1. Plaats in de open kantoortuin een aantal akoestische scheidingswanden.

Het is natuurlijk nooit geheel stil. Maar stilte bevordert wel de productiviteit. Door te kiezen voor de akoestische oplossingen van Shiraz Office Furniture komt u al heel ver. Het wordt natuurlijk niet geheel stil, maar geluiden worden wel gedempt. Er zijn minder prikkels die voor concentratieverlies zorgen, waardoor er meer productiviteit plaats vind. Shiraz Office Furniture levert complete akoestische werkplekken, maar er zijn ook losse panelen beschikbaar.

2. Creëer een aparte ruimte om te bellen of te vergaderen. 

Dit kan echt een speciaal ingerichte kamer zijn, maar bijvoorbeeld ook een telefooncel zoals de Hush. 

3. Wijs werknemers op het belang van herstelmomenten. Adviseer om tijdens pauzes niet te gaan surfen, maar een wandeling te maken, even naar muziek te luisteren of een krant te lezen.

4. Schaf koptelefoons aan voor werknemers die daar behoefte aan hebben.
5. Maak duidelijke afspraken gemaakt worden, zoals geen privé telefoontjes op de werkvloer. Creer vooral een omgeving waarin collega’s elkaar kunnen aanspreken op storend (luidruchtig) gedrag.