Mensen zijn productiever als ze prettig en efficiënt werken en dit is in tijden van harde concurrentie essentieel. Efficiënt en prettig werken wordt bereikt door een goede werkomgeving te creëren, die past bij de werkzaamheden van de medewerkers, mede doordat mensen bij denkwerk sterk worden beïnvloedt door directe omgevingsfactoren. En denkwerk neemt wel 50% van de werkzaamheden in beslag!

 

Luisteren naar de wensen van uw medewerkers, ruimte bieden waarin men zich kan ontwikkelen en keuze bieden zijn essentieel om de productiviteit de verbeteren. Uit onderzoek van Center for People en Buildings blijkt dat de werkgevers vooral veel kunnen verbeteren op het gebied van binnenklimaat, akoestiek, concentratiemogelijkheden en diversiteit in werkplekken. Dit is zeer essentiële informatie, want naast de bereikbaarheid van het kantoorgebouw en de communicatie mogelijkheden die de organisatie biedt, zijn dit dé aspecten die werknemers het belangrijkste vinden. Hoe u deze omgevingsfactoren kunt verbeteren hebben we voor u op een rijtje gezet.

 

Verbeteren binnenklimaat
Het binnenklimaat is afhankelijk van de temperatuur en luchtkwaliteit. De meest gehoorde klacht van werknemers is dat de lucht te droog is. Daarnaast heeft bijna een kwart van de bedrijven een extreem slechte luchtkwaliteit, met te weinig zuurstof en een hoge concentratie fijnstof. Het verbeteren van de luchtkwaliteit is erg makkelijk.. regelmatig ventileren en de aanwezigheid van veel groen op kantoor doen wonderen!
Een optimale temperatuur is moeilijk vast te stellen, omdat de beleving van iedereen ander is, maar een temperatuur tussen de 20 en 21 graden wordt over het algemeen als prettig ervaren en geeft minimale gezondheidsklachten. Door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt een temperatuur tussen de 20 en 25 graden als gemiddelde gehouden.

 

Akoestiek
In moderne kantoorinrichtingen is een slechte akoestiek een veel voorkomend probleem. Dit wordt vooral veroorzaakt door veel diverse activiteiten die plaatsvinden in een open kantoor met een strakke inrichting en moderne materialen. Wanneer er in een ruimte geconcentreerd én getelefoneerd moet worden, dient de akoestiek van de hoogste kwaliteit te zijn, zodat medewerkers minimale overlast ondervinden van elkaar. Achtergrondgeluiden en lawaai kunnen de werksfeer en vooral concentratievermogen negatief beïnvloeden, waardoor de prestaties en productiviteit van werknemers afnemen.
De akoestiek verbeteren in de gehele ruimte kan doormiddel van een tapijtafwerking op de vloer, het plaatsen van akoestische wandpanelen en kasten en het ophangen van panelen of baffles aan het plafond. Wanneer dit niet voldoende is kan voor een akoestische systeemplafond gekozen worden. Zie Akoestiek voor diverse akoestische oplossingen.

 

Concentratiemogelijkheden
In open kantoortuinen wordt samenwerken vergemakkelijkt, maar er is veelal gebrek aan ruimte om goed te kunnen concentreren en te weinig privacy voor gesprekken.
De vele geluiden en de aanwezigheid van collega’s storen bewust en onbewust met telefoontjes, conference calls en hardop overleg. Het creëren van een aantal concentratie plekken kan op diverse manieren:
Allereerst kunnen er glazen scheidingswanden toegepast worden, waardoor een deel van het kantoor akoestisch afgesloten wordt. Door de glazen wanden blijft een open uitstraling gewaarborgd en visueel contact mogelijk.
Om minimale transparantie te creëren bij bepaalde werkplekken kunnen cubicles worden ingezet. Deze dempen daarnaast het spraakgeluid en bevorderen de concentratie van de gebruiker. Alternatieven hiervoor zijn scheidingswandjes en concentratieschermen voor op bureaus of aan de wand. Meer privacy en minimale geluidshinder bij vergaderingen kan bijvoorbeeld worden bereikt door het toepassen van akoestische banken met een hoge rugleuning.

 

Diversiteit aan werkplekken
Steeds meer ondernemingen stappen over op het nieuwe werken, maar dit heeft naast veel voordelen ook een aantal nadelen. Personeel levert het eigen bureau in, want vaste werkplekken worden vervangen door flexwerkplekken met elektrisch verstelbare bureaus. De werkomgeving bestaat uit verschillende typen plekken die zijn gemaakt op basis van de activiteit die er moet plaatsvinden. De flexwerkplekken kunnen op veel verschillende manieren vormgegeven worden in de vorm van horeca, loungeplekken, concentratieplekken en overlegruimtes. Hierdoor zijn er minder werkplekken nodig zijn en krijgt het kantoor meer de functie van een ontmoetingsplek. Wanneer men nieuwe werkplekken wilt inrichten of de manier van werken wil veranderen is het raadzaam om bij het personeel te inventariseren aan welke werkplekken behoefte zijn en of het personeel wel gebaat is bij flexibele werkplekken. De ideale werkplek ziet er voor iedereen anders uit!