Corona Update Wij zijn geopend zoals u van ons gewend bent | Bekijk hier de maatregelen die wij nemen | Bekijk onze oplossing voor kantoor hier.
  • GROTE SHOWROOM VAN 1000M2
  • VRAGEN? 078-617 65 30
  • LEVERING DOOR HEEL NEDERLAND

Wat zijn de functionele verschillen tussen bureaustoelen?

Ergonomische bureaustoelen worden overal aangeboden, maar wat maakt een bureaustoel  een gereedschap, waarin passing, ergonomie, levensduur en prijs in balans zijn? Waar moet je op letten bij de aanschaf van een bureaustoel? Zijn de bekende normeringen verplicht, of een advies? Is passing (NEN-normen) hetzelfde als ergonomie? is een NPR bureaustoel automatisch ergonomisch? Waarom kent elke fabrikant een breed aanbod aan bureaustoelen? Wat is het technische verschil tussen bureaustoelen van €300,- en €950,-? Wat is het verschil tussen progressieve en lineaire tegendruk?

 

Ergonomie is de taal die wij praten en zijn dé keuze voor het begeleiden van uw inkooptraject. In combinatie met onze ijzersterke merken, bieden wij de allerbeste oplossing, voor de beste prijs.


#1 praktijkRichtlijnen

 

Als projectinrichter realiseren wij optimale werkplekken voor beeldschermwerk door een gezonde balans te creëren tussen kwaliteit, ergonomie, passing en prijs. Praktijkrichtlijnen en wetgeving vormen uiteraard de basis en werken conform:

 

  • NEN 1824
  • NPR 1813
  • NEN-EN-ISO 9241-5

 

Deze praktische handvaten geven houvast in een zeer breed (en troebel) aanbod kantoormeubilair. Wij werken dan ook uitsluitend met gerenommeerde merken in de branche. 

 

#2 bestemming van de bureaustoelen

 

Het tweede uitgangspunt is de klant. Elk bedrijf is anders ingericht, maar in de basis gelijk. Investeringen moeten rendement opleveren in welke vorm dan ook. Dit ideale rendement kan behaald worden door goed te kijken naar de arbeidsomstandigheden per afdeling. Onze klanten zien vaak een waas van aanbod in bureaustoelen, maar wij zien een grote selectiematrix. Elk merk kent een bepaald aanbod bureaustoelen, en elk model is met een specifiek doel ontworpen. Het is aan ons de taak om de meeste waarde en dus ook rendement uit uw investering te halen. Onze expertise is het selecteren van het beste product binnen elke categorie.

 

Uit het eerste gesprek kunnen wij aanvoelen hoe de arbeidsomstandigheden zijn op uw kantoor en houden rekening met; arbeidsuren, antropometrie, bureauwerk, type werkplek, formaliteit en secundaire werkplek inrichting (zoals elektrische werkplek, vast, of H.I.S.). 


 

 

 

vervolgens...wat is een ergonomische bureaustoel?

 

Een bureaustoel moet ''ergonomisch'' zijn, omdat je dan de kans verkleint op chronische aandoeningen. Maar wat is ergonomisch? Is een stoel van €1000,- ergonomisch beter dan een stoel van €300,-?

 

Ja en nee... Ergonomie op de werkvloer, en dan richten wij ons nu op beeldscherm werk, bepaald de mate waarin we kunnen voorkomen dat er chronische aandoeningen ontstaan. Chronische aandoeningen ontstaan door langdurig een eenzelfde positie aan te nemen.

De arbeidsomstandighedenwet geeft richtlijnen aan bedrijven om te voorkomen dat medewerkers in rare posities werken. Daartoe zijn een reeks richtlijnen opgezet om te voorkomen dat mensen, bij wijze, op hun knieën moeten werken voor beeldschermwerk.

 

NEN 1824 | NEN-EN 527-1 | NEN-EN 527-2 | NEN-EN-527-3|NEN-EN 1335-1 | NEN-EN 1335-2 | NEN-EN 16139 | NEN-EN-ISO 9241-5 | DIN 4556

Zijn richtlijnen die Europa breed worden gebruikt. In deze richtlijnen worden eisen gesteld aan maatvoering, duurzaamheid, sterkte, testmethoden, veiligheid en werkplek inrichting. De maatvoeringen worden gebaseerd op antropometrische gegevens die beschikbaar zijn gesteld in de NTA 8500.

 

 

 

Ergonomie waarover vaak wordt gesproken op de werkvloer, is dus het passend maken van een bureaustoel. Een bureaustoel moet ''instelbaar zijn''. Een kantoorstoel moet dan ook minimaal voldoen NEN 1335 1-3. Dit is Europa breed de richtlijn die gebruikt wordt voor de maatvoering en veiligheid van bureaustoelen. 

 

dus een stoel van €300,- is ergonomisch?

Nee, als hij conform NEN-1335 is ontworpen is bewezen dat de bureaustoel instelbaar is. Conform de NTA 8500 kan 95 percentiel van de gebruikers nu op de stoel zitten. 

Als je echter een goede bureaustoel zoekt, zoek dan gerust verder. Echte ergonomie, gaat veel verder dan een stoel die conform de ARBO je in de ''90 graden posities'' houd. Ergonomie, draait erom dat de drukverdeling in in de wervelschijfjes gelijkmatig belast worden en in beweging blijven.

Bijvoorbeeld: Gek genoeg, vergroot je de druk in de wervelkolom wanneer je in ''90 graden posities'' gaat zitten. Beter is het om een klein beetje naar achteren te leunen en een kleine negatieve helling in het zitvlak. 

Is hiermee de ARBO dan onjuist? Nee. Nogmaals de ARBO geeft richtlijnen om te voorkomen dat, bij wijze van spreken, mensen op de grond werken. 

is het daarmee opgelost? 

Nee, want statisch zitten is slecht voor je. Ergonomen en fysiotherapeuten weten als geen ander dat een mens is gemaakt (en afgestemd) op bewegen.

Toch is menig mens stijf als als ze op deze manier 8h/dag en 40h/week op deze manier werken. 

 

Een stoel die instelbaar is, is dus niet ergonomisch in een zin dat het goed voor je is. Een mens moet bewegen.

Zit-sta bureaus zijn een optie, maar hiermee is het probleem nog niet opgelost. Uit de praktijk blijkt dat een zit-sta werkplek gemiddeld slechts 30 minuten per dag wordt gebruikt. 

 

Een goede bureaustoel is dan ook een must voor kantoor en laat de gebruikers ook bewegen tijdens werk. 

een skippybal is de oplossing?

Absoluut niet, we werken in een maatschappij omringt door wetgeving. Bedrijfsongevallen en de claims die daaruit volgen waarbij niet gecertificeerd meubilair in betrokken is, kan heel duur uitpakken. 

Los daarvan kunnen vreemde houdingen aangenomen worden op een balancerende zit-oplossing, die juist zeer averechts werken.

wat is nu wel dé oplossing?

Heel simpel, elke goede bureaustoel heeft een synchroonmechaniek. Dit mechaniek zorgt voor een constante hoekverdraaiing tussen zitting en rugleuning. De gebruiker zal gedurende de dag kleine bewegingen maken. Het zijn deze kleine bewegingen die het verschil maken. Gewrichten en spieren blijven in beweging, juist dit is wat het lichaam nodig heeft.

wat zegt de prijsklasse van een bureaustoel?

Grofweg:

- Kwaliteit van het synchroonmechaniek

- Bouwkwaliteit van de bureaustoel (lees duurzaamheid)

 

Een goede ergonomische bureaustoel heeft een synchroon mechaniek wat goed aansluit aan een bewegend lichaam. Oftewel in een goede bureaustoel heb je niet het gevoel in een bureaustoel te zitten, hij zit als een goed passende handschoen. Daarnaast wordt er automatisch rekening gehouden met negatieve zithellingen. Deze zithellingen zijn handig voor de gebruikers die graag naar het beeldscherm toe werken. 

Dan duurzaamheid, een goede bureaustoel gaat gemakkelijk 20 jaar mee. Oftewel, het is op langer termijn goedkoper om te kiezen voor een kwalitatieve bureaustoel. 

Uiteraard is het niet altijd de mogelijkheid toe. Daarom hebben we ook modellen met het beste van beide. 

 


 

Lees gerust verder over andere thema's

 

pakket van eisen

 

Wij geven hier mee informatie en thema's over de eisen die meetellen in het inkooptraject.

 

 

Lees meer

welke bureaustoel voor uw bedrijf?

 

Lees meer over de verschillen tussen bureaustoelen. zoals hierboven te lezen, kent elke type stoel een specifieke bestemming.

 

Lees meer

ohja.. NPR richtlijnen?

 

Inkoopbevoegden houden zich steevast aan deze richtlijn. Maar is dat wel terecht? 

 

 

Lees meer


Wat kunnen wij voor uw betekenen?

 

De werkwijze is eenvoudig. Mocht u geïnteresseerd in nieuwe bureaustoelen/ kantoorstoelen neem contact met ons op. Aan de hand van een paar eenvoudige vragen kunnen wij inschatten welke bureaustoel(en) voor uw kantoor geschikt is (zijn). 

Deze bureaustoelen krijgt u op locatie om vervolgens in een vooraf besproken proeftermijn te kunnen testen. Uiteraard sturen wij een specialist mee voor de nodige uitleg. Deze dienst is geheel vrijblijvend. 

 

Eén stoel nodig? Ook dan verzorgen wij proefplaatsingen, neem gerust contact op en vraag naar de mogelijkheden. 

Voor wie?

 - Flexwerk kantoren

- Reguliere kantoren

- Controlrooms

- Observatie kantoren

 specifieke omstandigheden:

- Aangepaste werkplekinrichtingen

- Chronische aandoeningen

- Ergonomische klachten

- RSI klachten

 

 


Overtuigd van onze expertise?

 

 

Shiraz Office Furniture B.V.

Toermalijnring 1600

3316LC, Dordrecht

T: 078-617 65 30

E: info@shiraz.nl

 

Openingstijden:

Maandag t/m Vrijdag

8:00 - 17:00

Zaterdag & Zondag

Op afspraak